Kada su naši profesori studirali,
Plato je bila velika garderoba u kojoj je bilo moguće bezbedno
ostaviti stvari I kretati se akademskim prostorima neograničeno.
Profesori naših profesora su bili kolegijalni I neopterećeni
uslovima van datog I usvojenog znanja. Nekako, znanje je bilo
dvosmerno. Studentski period je bio obeležen istraživanjem života.
Putovanja su bila imperativ. Ono što je danas suteren I prodavnica u
suterenu je bio studentski klub Filozof, kog se I sam sećam. Išao
sam na prve pank svirke tamo, upoznao dosta ljudi, formirao se kao
deo supkulture koja je izgradila inherentni metodološki pristup
rešavanju aktuelnog problema. Najefikasnija putanja između dve
tačke je najčešće prava linija.
Bio sam tu u poslednjoj godini kada je
na faksu bilo moguće zapaliti cigaretu bez prodekana za finansije
(podseća li vas ovo na ministra finansija?) koji mi preti kaznama I
izbacivanjem sa fakulteta. Žao mi je što nismo vratili formalno
dozvolu pušenja na fakultetu bar tokom trajanja blokade.
Pričali su mi profesori o međusobnom
poštovanju (koje još nije sasvim nestalo, ali plašim se da će sa
sadašnjom ''starom gardom'' to odumreti) profesora I studenata, u
čiji je odnos bilo ugrađena sistematična radoznalost I dovođenje
u pitanje sopstvenih stavova. Ne idealizujem I ne romantiziram
neproživljenu prošlost.
Govorim o sukobu onoga što želim, a
onda čujem poklapanje iz prošlosti, I onoga u čemu živim.
Sestra mi je upisala fakultet ove
godine. Familija nije najsretnija zbog toga. Sa dobrim razlogom.
Poslednjih pet godina sam dao fakultetu, od kog sam malo
upotrebljivog naučio, ne toliko krivicom profesora, koji su bez
dileme vrsni u svojim domenima, koliko u praksi upravo onog načina
života kog se profesori sagovornici prisećaju, a ja pokušavam da
uhvatim u naznakama.
Nina neće iskusiti ni deseti deo onoga
što sam iskusio sam. Tragedija leži u činjenici da su hodnici
najvredniji deo akademskog prostora. Učenje nastupa čim se završi
šturo predavanje po principu esspresso lungo, I izađe na hodnik sa
profesorom, u boljem slučaju, sa profesorom koji ima vremena između
idiotskih pregledanja šablonskih kolokvijuma I loših seminarskih
napisanih u neznanju (ruku na srce, studenti nemaju ni poštenu šansu
da nauče kvalitetno da pišu usled brzinskog prelaza gradiva), da
vas odvede na kafu (ne sećam se da sam ikada platio I jednu stvar
dok sam sedeo sa profesorima, I malo me grize savest).
Gde smo sada?
Studenti uvek žive u senci svojih
profesora. Taj utisak stičem I u opisima svojih profesora mojih
profesora. A moji profesori su mi na hodnicima podarili enormna
znanja. U svemu tome, kada se okrenem iza sebe I vidim da je
najvredniji deo znanja prenesen tamo gde opterećenje novcem ne
postoji, postavim pitanje sebi o odnosima koji su zavladali između
nas u senci I onih pod čijim smo senkama.
Hodnik je mesto na kom profesor prilazi
kao prijatelj. Kao neko dobronameran, intelektualni autoritet koji
pokušava da stvori ekvilibrijum znanja, dajući sve što može u
slobodnom vremenu koje mu je na raspolaganju.
Ne učionice.
Kada sam se rodio, znanje je bilo
besplatno. Deljeno je javnosti. Javnost je još uvek postojala.
Kad sam počeo da studiram, školarina
je bila 86 000 din, što je u odnosu na kurs bilo oko 900 evra.
Prosečna plata je bila oko 200 evra.
Realnost je bar 10% niža.
Danas je školarina na Filozofskom
fakultetu 1200 evra. Ili oko 120 000 din.
Studenti Filofaksa nemaju ni jedan
prostor u kom se mogu događati vannastavne aktivnosti. Ne postoji
otvoren prostor za komunikaciju između javnosti I akademskih elita
(elita je ovde krajnje pežorativan pojam). Obezbeđenje fakulteta se
od mandata Aleksandra Kostića prema osobama romske nacionalnosti,
očiglednog nižeg socijalnog statusa, odnosi rasistički. Vrlo
eksplicitno. Naravno, postoje dva čuvara koja na taj rasistički
ukaz ne pristaju, neću ih imenovati da ne bih uticao na njihova
radna mesta. Ostali su zaplašeni da će izgubiti crkavicu od 18 000
din.
Tetkice imaju empatički momenat prema
studentima jer neki od njihovih sinova I ćerki pohađaju ovaj
fakultet. Znaju koliko je uprava Filozofskog bahata, svaki put kada
na kraju meseca razmišljaju da je za njih dvadesetak ukupno potrebno
nepune 4 školarine ne bi li im pale plate, a one opet kasne neretko.
Jedini za kog nemam opravdanja ni po
kom osnovu jeste Peđa, prezime mu ne znam, koji je za mojih 5 godina
na fakultetu (da, loš sam student, po kriterijumima koji su jedino
relevantni ljudima čija je etika diskutabilna), ako se ne varam, Šef
tehničke službe (to mu je titula valjda, kao higijenski tehničar u
Mc Donald's restoranima; ne omalovažavam čistače, već Peđu). U
poslednjih pet godina, zajedno sa par ljudi, uglavnom neobaveštenih
radnika obezbeđenja, sa manje ili više uspeha je opstruisao sve
aktivnosti studenata I javnosti na fakultetu koje se nisu slagale sa
politikom uprave. Poslednji u nizu gafova je pretnja policijskog
čupanja noktiju, mislim da imamo I snimak toga.
Studenti njemu nisu pretili. Sticajem
okolnosti, znam gde čovek živi. Redovno ga viđam. Nikada mu reč
jednu nisam rekao. Na fakultetu poštujem načelo odsustva argumenta
sile u raspravi, iako mi upotreba iste nije strana.
No, ako želim slobodan Filozofski,
poštovanje načela nepovredivosti akademskog prostora mora biti
neprikosnoveno.
Davanjem ingerencija flagrantnoj budali
da koristi silu protiv studenata, nekome ko nije student I za kog
nema jasno definisanih kriterijuma gubitka položaja na fakultetu je
strategija koja kao krajnji cilj ima da pacifikuje studente koji
vide korenito loše promene u visokom školstvu.
No, pacifizam ne podrazumeva
pacifikaciju.
Mi, studenti koji vidimo problem tamo
gde su drugi slepi I/ili nemi, imamo ograničeno strpljenje. Pored
toga, nećemo biti doveka studenti. Ne zaboravite na te dve stvari
kada sledeći put budete slali privatne falange.
Uprava kao da je smetnula sa uma (više
me čudi ta činjenica kod Aleksandra Kostića), da je motivacija
čudna stvar. Ljudi koji su učestvovali u blokadi su videli da je
bolje moguće. Nije to maštarija tržišne ekonomije u koju se sliva
visokokvalifikovana intelektualna snaga, kakvu imaju zaluđeni I
infantilni učesnici reforme visokog školstva. To je danas usađena
realnost koju svako od učesnika blokade posmatra drugačije, ali kao
nepobitnu činjenicu.
A koristeći bezobzirnost onima kojima
otimate pomalo, možete doći u situaciju da se nađete pred grupom
ljudi koja nema više šta da izgubi.
Iz iskutva vam mogu poručiti, da je
stvar postala lična.
No comments:
Post a Comment